viernes, 29 de octubre de 2010

CONCLUSIONS DE L'INFORME DE SÍNTESI

Les conclusions finals d'aquesta activitat es poden resumir en tant que la motivació, necessitats i interès per l'aprenentatge determinen la incorporació dels nous coneixements als coneixements previs de forma constructiva. És a dir, els nous conceptes s'enllacen progressivament amb la vella estructura fins aconseguir una estructura cognitiva més àmplia i diversificada, fet que ens permet parlar d'aprenentatge significatiu.
Una manera altament funcional d'avaluar l'aprenentatge esdevingut és la realització de mapes conceptuals doncs tant el docent com el propi alumne poden determinar el grau d'adquisició dels continguts a través de l'anàlisi d'una imatge. Per aquest motiu, crec que el programa C-maptools proporciona a l'estudiant la possibilitat de prendre consciència visualment dels conceptes més significatius sobre un tema i establir-ne les relacions a través d'una eina dinàmica i entretinguda que incita a la investigació sobre el funcionament del propi programa, de manera que les dificultats que es plantegen obliguen a cercar una solució experimentant amb les diverses opcions, fins trobar allò que ens resol el problema ja sigui de manera individual o mitjançant l'opció de posar un missatge en el fòrum on tant els companys com el mateix consultor actuen de guies, fent així referència a la zona de desenvolupament proper de Vigotski i el rol d'acompanyants tant de l'expert com del grup d'iguals.
Amb aquesta última conclusió vull fer una menció positiva sobre la incorporació de les TIC en les accions formatives, ara bé, sense fer-ne d'aquestes l'únic recurs. Tinc que ser honrada i trair, en certa mesura, la postura defensada en el debat en acceptar que les noves tecnologies proporcionen una gran diversitat d'estratègies d'aprenentatge. Si més no, no voldria concloure sense advocar a la tradició en dir que no hauríem de perdre hàbits com entrar en una llibreria per perdre'ns pels seus passadissos replets de llibres i aspirar-ne el perfum o llegir un llibre a la nit fins que aquest ens cau al cap ( sempre ens farà menys mal que un portàtil).

3 comentarios:

  1. Hola Montserrat:
    Molt bonic el mapa final i molt bé recollit tots els conceptes. Però que penses que has modificat en aquesta segona PAC de la enquesta inicial? han hagut canvis conceptuals?
    Salutacions.
    Marisé Oliveira.
    Estudiant de psicopedagogia.

    ResponderEliminar
  2. Hola Marisé,
    Suposo que quan dius enquesta et refereixes a l'apartat de situa't de 0 a 10.
    Doncs he de dir-te que sí que hi ha hagut canvi conceptual ja que les puntuacions han variat en diversos ítems. Per exemple, en l'avaluació inicial vaig respondre amb un 5 a "l'objecte principal de la TE és oferir un bon ventall de tècniques als docent". Actualment, he respost amb un 7, és a dir, estic més d'acord amb aquesta premissa doncs si tenim en compte la seva definició, el disseny, utilització i avaluació de les TIC aplicades a les accions formatives dota al docent amb diferents tècniques que li donin suport al docent per ajudar als seus alumnes a construir el nou coneixement.
    En respondre't m'adono que en l'ítem TC1 he estat massa benèvola atorgant un 5 (puntuació inicial 10) ja que el coneixement no es transmet, sinó que es construeix.
    En tant a l'ítem TE1 he passat de 3 a 7 ja que després de veure la gran quantitat de recursos relacionats amb les TIC, crec que els psicopedagogs disposen de molts suports per desenvolupar la seva labor ( cercar informació, potenciar la creativitat,...). En tant a si les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes, he passat de 5 a 2, ja que penso que són una ajuda, però no són totalment necessàries. Finalment en tant a que el canvi tecnològic determina el canvi social ( de 3 a 5) adopto una postura interactiva.

    ResponderEliminar
  3. Hola Montserrat:
    Es veu clar que has fet un canvi conceptual que es reflecteix en la reestructuració que has fet de certs items de l'autoavaluació.
    Estic d'acord amb tu, quan dius que les TIC són necessàries però no han de ser l'únic punt en que s'han de recolzar els docents, no hem de perdre el sentit de que l'ensenyança es un tot.

    ResponderEliminar