viernes, 10 de diciembre de 2010

FITXA DE DISSENY

A. TÍTOL DE L’ACTIVITAT

Cóm ho faig per no deixar-me cap visita mèdica, activitat i sortida de cada usuari en l’informe anual?

B. AGENTS PERSONALS, TECNOLOGIA MEDIADORA

Agents personals:

Aprenent: psicòleg de 39 anys d’un servei residencial per persones amb disminució psíquica

Mediadora: Directora tècnica del servei residencial

Tecnologia mediadora:

Ordinador i full de càlcul Excel

C. DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA I TIPUS

Se li planteja al psicòleg realitzar els informes anuals dels usuaris on de manera individualitzada cal que constin les sortides i activitats que han realitzat així com les visites mèdiques dutes a terme durant l’any, de manera que l’aprenent es planteja cóm ho pot fer sense deixar-se’n cap.

Segons Jonassen (1997) tractem un Problema de disseny mal estructurat ja que es troba en l’activitat diària de l’aprenent amb un objectiu vagament definit i amb múltiples vies de solució. La complexitat és baixa i en tant a l’especificitat de camp parlem d’una activitat contextualitzada i ben situada ja que parteix de la necessitat de l’aprenent. Tanmateix, l’aprenentatge és significatiu i funcional ja que li permet la generalització a altres aspectes de la seva tasca professional.

D. CONTEXT DE L’ACTIVITAT ( aspectes contextuals rellevants per l’aprenent)

Servei Residencial de persones amb disminució psíquica; l’activitat sorgeix fruit d’una necessitat real vinculada a la tasca laboral de l’aprenent.

Es disposen dels recursos tecnològics necessaris així com de l’espai i els registres per consultar la informació.

Cada visita mèdica s’anota a una agenda i posteriorment, en un registre on s’especifica el més rellevant de la visita. Anualment, es realitza un informe individual de cada usuari on a partir d’aquest any es volen detallar les visites mèdiques, les sortides i les activitats realitzades. Per aquest motiu, el meu company es planteja com pot aconseguir veure tota la informació de cada usuari sense que altres noms el puguin portar a confusió i errades en l’informe.

E. CARACTERISTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I FÍSIQUES IMPORTANTS PER L’APRENENT

L’aprenent, de 39 anys i llicenciat en psicologia, demostra una bona disposició envers l’aprenentatge doncs tot i no dominar les TIC té uns coneixements bàsics que li permeten iniciar aquesta activitat alhora que la necessitat d’obtenir la informació correcta amb el menor temps possible actuen com a aspectes motivadors per l’aprenentatge.

F. OBJECTIUS OPERATIUS (competències específiques que ha d’assolir l’aprenent)

- Planificar la informació necessària per dur a terme l’activitat

- Construir un full de càlcul Excel amb els dades necessàries

- Utilitzar l’opció “Autofiltro”

- Aconseguir la informació individualitzada de cada usuari

G. CONTINGUTS ( análisis dels coneixements a aprendre: conceptuals, procedimentals, actitudinals)

Conceptuals:

- Coneixement de les aplicacions dels fulls de càlcul Excel

Procedimental:

- Recerca de la informació necessària

- Ús del Excel

- Aplicació de l’opció Autofiltro

Actitudinals:

- Reflexió sobre la experiència

- Motivació per l’aprenentatge

H. SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS I ORENTACIONS PER A L’ACCIÓ (AMB BREU DESCRIPCIÓ DEL PAPER MEDIADOR DE LES TIC)

- Activitat 1: Recollir tota la informació necessària ( agenda i registres)

- Activitat 2: Elaborar la taula Excel amb el nom de tots els usuaris en l’eix de les ordenades i totes les especialitats mèdiques de cada hospital a l’eix de les X així com les sortides i activitats

- Activitat 3: Marcar en cada usuari les diferents sortides, activitats i visites realitzades durant l’any

- Activitat 4: Aplicar l’opció d’autofiltro

- Activitat 5: Comprovar que la informació es presenta de manera individualitzada i permet realitzar l’informe sense errors

I. FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB ELS CONTINGUTS D’AQUESTA ASSIGNATURA ( en què em baso?, quines investigacions recolzen la decisió?,,,)

Els continguts en que em baso per dur a terme aquesta activitat són bàsicament els referents a l’aprenentatge significatiu recolzat en les TIC, així com el concepte de tecnologia educativa entesa com el disseny, utilització i avaluació de les tecnologies de la informació aplicades a accions formatives que no necessàriament cal que es duguin a terme en el context escolar.

Tanmateix, també es pot fer referència als continguts de varietat i tipologia dels problemes i identificació de la situació descrita com un problema mal estructurat ( Jonassen, 1997) de disseny . Finalment, fa referència als criteris per seleccionar els mitjans tecnològics aplicats als processos d’ensenyament i aprenentatge ( pàg. 61. Mòdul 1).

En tant a les investigacions que puguin donar suport a l’activitat, dir que no es disposen de prou estudis que recolzin algun model en diferents situacions ja que bàsicament l’argumentació i justificació donen la pauta al dissenyador per racionalitzar el seu disseny.

J. PROCEDIMENT I CRITERIS D’AVALUACIÓ

- Avaluació inicial:

Avaluar els coneixements previs de l’aprenent en tant a l’ús de l’Excel

- Avaluació formativa:

Seguiment de les activitats plantejades

Acompanyament i guia durant l’execució de les activitats

- Avaluació final:

Presentació de la taula final amb l’opció d’autofiltro

Possibilitats d’aplicar aquest sistema a altres tasques

K. TEMPORALITZACIÓ

Durant la setmana del 13 al 17 de desembre: 5 sessions d’1 hora aproximadament

No hay comentarios:

Publicar un comentario