jueves, 25 de noviembre de 2010

APRENENTATGE SIGNIFICATIU I CAS TALLER DE JARDINERIA

Atès que el cas construït segueix els principis de l’aprenentatge significatiu i es basa en l’ús de l’ordinador per la cerca d’informació a Internet, podem afirmar que il·lustra l’aprenentatge significatiu recolzat en les TIC.


David Jonassen en la introducció del Mòdul: TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista, en la pàgina 7 defineix el principis de l’aprenentatge significatiu en tant a que és actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu.


Vegem principi per principi i intentem relacionar-lo amb el cas presentat:


  • Actiu: pel que els estudiants es comprometen amb el procés d’aprenentatge en un processament conscient de la informació, del resultat del qual són responsable

Al cas, els dos usuaris que realitzen l’activitat han delimitat prèviament quin tipus d’informació cerquen (sembra, adob, poda i reg) i conseqüentment passen pel sedàs el material que llegeixen en les web amb l’objectiu de trobar les respostes als ítems fixats.


  • Constructiu: els estudiants adapten les noves idees a un coneixement previ ( equilibrament) per donar sentit o donar significat o reconciliar una discrepància o perplexitat.

Aquest principi es reflexa en la idea que un dels usuaris ja tenia uns coneixements bàsics sobre la cura de les plantes, però en termes molt generals. És a dir, sabia que les flors s’han de sembrar en una temporada determinada, que cal regar-les i adobar-les així com que cal podar-les. La dificultat principal es trobava en el moment concret per realitzar cada acció.


Mitjançant la informació trobada a les pàgines web, l’usuari és capaç de construir una nova estructura mental on els nous coneixements s’interrelacionen amb els antics de manera que pot recordar que els rosers es poden al novembre o que els pensaments són flors de temporada.


  • Col·laboratiu: els estudiants treballen en comunitats d’aprenentatge i construcció del coneixement, aprofitant les habilitats de la resta i aportant suport social, a més a més de modelar i observar les contribucions de cadascun dels membres de la comunitat.

El conjunt de les activitats presentades al cas impliquen un treball col·laboratiu del grup d’usuaris que participen en el Taller de Jardineria, de manera que cadascú en funció de les seves capacitats realitza unes tasques determinades que responen a l’objectiu final i comú; organitzar la informació necessària en una taula que tots podran consultar abans d’iniciar el taller.


Val a dir, que durant el procés de cerca els dos usuaris treballen de manera conjunta davant l’ordinador amb la guia de tècnic, s’indiquen quins botons han d’apretar, quina web han de triar, si la informació és o no correcta,...


  • Intencional: els estudiants intenten aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa i intencional.

Fent ús de la Taxonomia de Bloom (1956) per definir el concepte d’objectiu cognitiu, diré que el usuaris intenten aconseguir els objectius de comprendre la nova informació i ho demostren presentant-la en una taula i aplicar-la en la vida diària, fet que es concreta en l’observació de la taula abans d’iniciar el taller.


  • Conversacional: segons Duffy i Cunningham, aprendre és inherentment un procés social i dialògic, en el qual els estudiants són els que més es beneficien del fet de pertànyer a comunitats en que es construeix el coneixement

En aquest sentit cal dir, que durant el decurs de les activitats, els usuaris conversaven entre si i amb el responsable i discutien sobre el tipus de flors que veien o si es regaven cada dia. Dit d’altra manera, cadascú exposava els seus coneixements que eren rebatuts si algú no hi estava d’acord.


  • Contextualitzat: les activitats d’aprenentatge estan situades en certes tasques significatives del món real.

Així doncs, aquest principi també es compleix en el cas lliurat, doncs, els coneixements assolits s’apliquen a la cura real de les plantes del servei residencial.


  • Reflexiu: pel que els estudiants articulen el que han après i reflexionen sobre els processos i decisions implicats en aquests.

Aquest procés reflexiu es pot observar en el cas una vegada s’ha penjat la taula ja que els usuaris fixen quan cal fer cada tasca determinada i entre tots es decideix què farà cadascú.


D’aquesta manera una vegada s’han relacionat els principis establerts per Jonassen amb el cas es pot concloure que aquest els compleix tots i per tant, podem dir que la història l’aprenentatge significatiu recolzat en les TIC.


No hay comentarios:

Publicar un comentario