CAS: TALLER DE JARDINERIA A UN SEVEI RESIDENCIAL PER A PERSONES AMB DISMINUCIÓ PSÍQUICA
Síntesi del Cas El psicopedagog d’un Centre Residencial de persones amb disminució psíquica ensenya a dos usuaris de 19 i 43 anys a utilitzar Internet per cercar informació sobre jardineria | ||
Índex | Contingut | Accés al Text |
CONTEXT GENERAL | ||
Experiència en l’ensenyament | 5 anys | |
Experiència / Nivell expertesa en l’ús de TIC | Nivell mig. Ús freqüent a casa i a la feina. | |
Tipus d’escola | Educació no formal Servei residencial per a persones amb disminució psíquica | |
Localització del Servei | A uns 10 km de Lleida | |
Connexió | Internet. Alta velocitat | |
Localització dels recursos tecnològics | A quatre despatxos. En total 4 ordinadors | |
Situació socio-econòmica dels usuaris | Provinents de famílies de classe mitja tot i que al Servei es vetlla pel seu màxim benestar, inclòs el material | |
CONTEXT DE LA HISTÒRIA O CAS | ||
Nivell dels usuaris | Aplicable a un nivell de Retard Mental límit. ( usuari de 19 anys i usuària de 43) | |
Àrea | Taller de Jardineria | |
FITES DE LA HISTÒRIA | ||
Activitats planificades | - Detecció de les necessitats - Cerca d’informació a Internet sobre els diferents tipus de flors - Organització de la informació - Seguiment de la informació | |
Tipus d’activitat | Aplicació de les TIC | |
ACTIVITATS DE LA HISTÒRIA O CAS | ||
Tecnologies utilitzades | Internet (cercador Google) | |
Raó per la qual es fa servir | Per realitzar una taula que guiï part de l’activitat del Taller de Jardineria | |
Naturalesa de les activitats ( tasques cognitives utilitzades) | Utilitzar eines per construir coneixements | |
Dificultats trobades | - Dubtes en la selecció de la informació - Dubtes en el vocabulari | |
Ajuda / Col·laboració emprada | Col·laboració del psicopedagog per guiar la recerca de la informació | |
Rol del docent | Guia i facilitador | |
Rol dels usuaris | Exploradors | |
RESULTATS | ||
Observacions | Els usuaris realitzen correctament l’activitat, amb una mica d’ajuda però molt motivats | |
Avaluació de l’aprenentatge | - Taula amb la informació - Constatació del seguiment de la informació exposada | |
Lliçó apresa pel docent | Si els usuaris disposen de les habilitats mínimes que requereix l’ús de l’ordinador ( motricitat fina, atenció, memòria,...) cal intentar emprar les TIC doncs els resultats sorprenen | |
HISTÒRIA COMPLERTA | ||
Entrevistador: Em podries explicar ,encara que sigui per sobre, les característiques del Servei Residencial? El centre acull a 91 persones amb disminució psíquica, la majoria amb retard mental profund i nivell de suport generalitzat. Tanmateix, aproximadament uns 12 usuaris presenten retard mental límit o moderat, fet que ens proporciona l’oportunitat de dur a terme activitats més variades doncs tenen major capacitat d’autodeterminació i interessos més variats. Entrevistador: M’agradaria que m’expliqués si al centre on treballa empreu les noves tecnologies amb els usuaris en alguna de les activitats? Si. Durant un parell d’anys va haver un grup de 5 usuaris que una vegada per setmana anaven a una sala amb ordinadors que cedia una entitat financera. Allí, utilitzaven bàsicament el programa Clic i s’ho passaven molt bé. Aquest any no s’ha dut a terme l’activitat per motius aliens a nosaltres, però estem pendents de tornar a fer-la. També hem utilitzat Internet en moments puntuals per baixar dibuixos pels usuaris ( ells els han triat) o buscar imatges. Però aquest estiu varem fer ús d’Internet amb dos usuaris amb un objectiu bàsicament educatiu ja que es tractava de cercar informació sobre la cura de les flors que havia al servei dirigit al programa de jardineria. Entrevistador: Com se us va acudir emprar Internet al taller de jardineria? Bé, el projecte va sorgir a partir d’una necessitat verbalitzada per un usuari. Ell tenia uns coneixements bàsics sobre jardineria, però li mancava seguretat a l’hora de fer certes activitats com esporgar o plantar determinades plantes i flors segons l’estació. Alhora era un noi que ja havia tingut contacte amb l’ordinador i tenia algun coneixement sobre Internet. Entrevistador: Així doncs, què esperàveu aconseguir amb aquesta activitat? El nostre objectiu era que els usuaris participants relacionessin els coneixements que ja tenien sobre les flors que puntualment cuidaven amb coneixements més concrets amb l’objectiu que ells mateixos consultessin què calia fer en cada moment. Varem pensar que el fet de tenir clars un principis en la cura de les plantes els podia facilitar el fet de responsabilitzar-se d’aquestes, adquirir uns hàbits i fomentar la seva autoestima. També es pretenia potenciar el treball col·laboratiu entre els usuaris i memoritzar el procés de cerca d’informació utilitzant Internet. Entrevistador: Quan usuaris participen en el taller de jardineria? En total són sis. Entrevistador: Perquè de tots els usuaris que realitzen el taller, tant sols dos varen utilitzar Internet? El taller de jardineria el duu a terme un sol grup d’usuaris, que són el de nivell més alt i als qui els pot deixar determinades eines sense perill que es facin mal. Si més no, sempre estan supervisats per l’auxiliar tècnic educatiu i hi ha determinades tasques que solament les realitza el responsable. Es va optar pels dos usuaris perquè són els que saben llegir i escriure i a més tot i presentar un petit retard mental, les seves dificultats principals es deuen a problemes de conducta i trastorn de la personalitat. Ells poden moure el ratolí amb precisió, llegir la informació que surt a la pantalla i mantenir l’atenció durant una bona estona. Entrevistador: Així, l’activitat consistia en fer la cerca del nom de les flors que tenen al servei? No, tot plegat va ser més complex. Primer varem donar un tomb pels jardins i terrasses del centre i la usuària de 43 anys va anotar en una llibreta quins eren els noms de les plantes. Una vegada feta la llista varem anar al despatx, on l’usuari de 19 anys ( que fins ara havia viscut a casa seva) i que té cert domini d’Internet va anar guiant a la usuària sobre cóm entrar al Google i escriure el nom de cada flor. En aquest moment de l’activitat, els ajudava a concretar els criteris de cerca com “ temps de sembra”, “reg”, “ adob” o “poda”, tot buscant diferents pàgines Web de cada tipus de flor. Es van fer cinc sessions, una per planta escollida. Aquesta informació s’anava anotant a part per posteriorment realitzar un panell en forma de quadre de doble entrada on s’especificava el nom de la flor, el període de sembra, la freqüència de reg i adob i la poda si era necessària. L’objectiu final era que el grup d’usuaris consultessin la taula abans d’iniciar el taller. Entrevistador: Van presentar dificultats durant l’activitat? Sí, en va haver alguna ja que el nombre de pàgines era molt elevat i de vegades la informació presentada no responia a les nostres necessitats. També calgué que els expliques determinats termes. Entrevistador: Quina va ser la teva intervenció? Quan obríem una pàgina, donava una ullada general a la informació i en cas de ser massa extensa o tècnica, concretàvem el criteri de cerca. Entrevistador: Quin rol vas adoptar en l’activitat? Jo diria que el rol de guia o facilitador de l’aprenentatge Entrevistador: Quin rol tenien els usuaris? Decididament, d’investigadors. Entrevistador: Com es va avaluar l’activitat? L’avaluació podríem dir que va tenir tres moments. En un primer moment quan varem fer la volta del Servei, vaig constatar que tant sols coneixien el nom d’algunes flors i que la cura que fins el moment els havien dedicar era conseqüència de seguir les indicacions del monitor. Durant l’activitat es va apreciar que gaudien realitzant-la i que s’ajustaven bastant a l’objectiu que teníem. I finalment, una vegada acabada l’activitat s’ha pogut observar com prèviament a realitzar el taller consulten el panell i segueixen les indicacions. Entrevistador: Alguna cosa més que dir en relació al cas? Com ja he explicat, l’activitat la varen realitzar dos usuaris, però en la confecció del panell varen participar els altres quatre. Entrevistador: Gràcies pel teu temps i per compartir la informació. Seguirem en contacte. Gràcies a tu per interessar-te |
No hay comentarios:
Publicar un comentario